Banner 980x90

ST: Gerharda prasība pārtraukt iekasēt maksu par bērnu ēdināšanu Rēzeknes speciālajos bērnudārzos, atbilst likumam "Par pašvaldībām"

Rīga, 15.nov., LETA. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra Kaspara Gerharda (VL-TB/LNNK) lēmums, ar kuru pieprasīts Rēzeknes pilsētas domei pārtraukt iekasēt maksu par bērnu ēdināšanu Rēzeknes speciālās pirmsskolas izglītības iestādēs, atbilst likumam "Par pašvaldībām", nolēmusi Satversmes tiesa (ST), aģentūrai LETA pavēstīja ST pārstāve Ketija Strazda.

Lieta tika ierosināta pēc Rēzeknes domes pieteikuma. Pieteikumā tiesai dome norādījusi, ka ministra lēmums pārkāpj Pašvaldību likuma 49.pantā noteiktās ministra kompetences.

Savā spriedumā ST norādīja, ka ministram ir tiesības apturēt pašvaldības saistošo noteikumu un iekšējo normatīvo aktu normas, taču nav tiesību apturēt individuālus tiesību aktus, kā arī pašvaldības politiskus lēmumus.

ST arī norādīja, ka administratīvais akts atšķirībā no normatīvā akta nerada jaunas tiesību normas. Administratīvais akts ir tiesību normu piemērošanas akts, ar kuru tiek piemērotas ārējā normatīvajā aktā iekļautās tiesību normas. Arī vispārīgais administratīvais akts iedzīvina normatīvo aktu vai tiesību normu konkrētos apstākļos.

ST atzina, ka apturētajiem domes lēmuma punktiem ir ārēja iedarbība, tie attiecas uz nenoteiktu personu loku - visiem vecākiem, kuru bērni mācās vai mācīsies speciālajā pirmsskolas izglītības iestādē, - un tie ir attiecināmi uz vairākiem tāda veida gadījumiem. Līdz ar to ST secināja, ka apturētie domes lēmuma punkti ir vispārsaistošas tiesību normas.

Savā spriedumā ST izcēla, ka ka atbilstoši likuma "Par pašvaldībām" normām, ministrs ir tiesīgs apturēt tikai nelikumīgu normatīvo aktu vai atsevišķu tiesību normu darbību.

Spriedumā skaidrots, ka Rēzeknes domes lēmums, kas iekļauj apturētos punktus, tika pieņemts, pamatojoties uz likuma "Par pašvaldībām" normām un Ministru kabineta (MK) "Kārtība, kādā aprēķina, piešķir un izlieto valsts budžetā paredzētos līdzekļus pašvaldībām pamatizglītības iestādes skolēnu ēdināšanai" normām. Tomēr ST secināja, ka attiecīgie MK noteikumi noteic kārtību, kādā aprēķina, piešķir un izlieto valsts budžetā paredzētos līdzekļus pašvaldībām to vispārējās izglītības iestāžu skolēnu ēdināšanai, kuras īsteno pamatizglītības programmas. Turpretim apturētie domes lēmuma punkti nosaka vecāku pienākumu maksāt par ēdināšanu speciālajās izglītības iestādēs, kuras īsteno pirmsskolas izglītības programmas. Tādējādi izskatāmajā lietā šie MK noteikumi nav piemērojami.

ST atzina, ka, lai nodrošinātu tiesības uz izglītību, likumdevējs ir nodevis pašvaldību autonomajā kompetencē funkciju gādāt par tiesību uz izglītību īstenošanu. Tomēr saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" normām, autonomo funkciju īstenošanas apjomu nosaka tiesību normas. Tas, no kādiem līdzekļiem finansējama speciālo pirmsskolas izglītības iestāžu uzturēšana, tostarp arī ēdināšana, ir noregulēts Izglītības likumā un MK noteikumos "Speciālās izglītības iestāžu, internātskolu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība". Izglītības jomu regulējoši ārējie normatīvie akti nepiešķir pašvaldībai tiesības noteikt vecākiem jebkāda veida maksājumu par bērnu ēdināšanu tās padotībā esošajās speciālajās pirmsskolas izglītības iestādēs.

ST secināja, ka ar apturētajiem domes lēmuma punktiem nosakot maksu par ēdināšanu speciālajās pirmsskolas izglītības iestādēs, pieteikuma iesniedzēja ir pārkāpusi tai normatīvajos aktos noteikto kompetenci un nav ievērojusi padotību likumam un tiesībām. Tātad apturētie domes lēmuma punkti ir prettiesiski un ministrs, tos apturot, ir ievērojis likuma "Par pašvaldībām" 49.pantu.

Līdz ar to ST atzina apstrīdēto rīkojumu par atbilstošu likuma "Par pašvaldībām" 49. pantam.

ST spriedums ir galīgs un nepārsūdzams, tas stājas spēkā tā publicēšanas dienā.

Jau vēstīts, ka pērn septembrī Gerhards deva rīkojumu apturēt Rēzeknes pilsētas domes lēmumu par ēdināšanas izmaksu jeb tā dēvētās vecāku maksas noteikšanu pilsētas speciālajās pirmsskolas izglītības iestādēs.

Pamatojot minēto rīkojumu, Gerharda padomniece Sanita Dika-Bokmeldere iepriekš skaidroja, ka pašvaldība ir tiesīga noteikt tās padotībā esošo izglītības iestāžu finansēšanas kārtību tik tālu, cik to nenosaka likumi un Ministru kabineta noteikumi. Viņa uzsvēra, ka izglītības jomu regulējošie ārējie normatīvie akti neparedz kārtību, kādā pašvaldība varētu noteikt tās padotībā esošo speciālo pirmsskolas izglītības iestāžu izglītojamo bērnu vecāku jebkāda veida līdzmaksājumu izglītojamo ēdināšanai.

"Rēzeknes pilsētas domes rīcība, pieprasot vecākiem maksāt par bērnu ēdināšanu speciālajās pirmsskolas izglītības iestādēs, ir pilnīgi nepieņemama. Pirmkārt, tas ir nelikumīgi, otrkārt, viena no pašvaldības autonomajām funkcijām ir gādāt par iedzīvotāju izglītību, tajā skaitā arī par bērnu ēdināšanu speciālajās pirmskolas izglītības iestādēs, tāpēc esmu devis rīkojumu apturēt šo domes lēmumu," norādīja Gerhards.

Pēc iepazīšanās ar rīkojuma saturu 2017.gada 10.oktobrī notika Rēzeknes pilsētas domes ārkārtas sēde, kurā tika nolemts pieprasīt Gerhardam papildus skaidrojumus par rīkojuma saturu un būtību, taču papildus informācija netika saņemta. Dome nolēma atzīt Gerharda rīkojumu par nepamatotu un tajā ietverto prasību par prettiesisku.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)