Autotransporta direkcija: Reģionālo maršrutu autobusos pērn pasažieru skaits samazinājās par aptuveni 2%
ATD valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš skaidroja, ka pēdējo vismaz piecu gadu laikā starppilsētu un vietējās nozīmes maršrutu autobusos pārvadāto pasažieru skaits samazinājās par aptuveni 5%, bet 2017.gadā šo kritumu izdevās mazināt, pateicoties abonementa biļetes pakalpojuma attīstībai, pārvadājumu kvalitātes uzlabošanai vairākos novados, piedāvājot iedzīvotājiem iespēju braukt jaunākos autobusos, un autobusu kontroles pastiprināšanai.
Tiesa, neskatoties uz pasažieru skaita krituma tendenci, reģionālā maršrutu tīkla apmērs arī 2017.gadā nav samazinājies, veidojot 79,5 miljonus kilometru. Tāpat pērn praktiski nav mainījies arī maršrutu un reisu skaits.
Pozitīvākās tendences vērojamas Kurzemes reģionā - tas ir vienīgais reģions, kur pasažieru skaits palielinājās. Pagājušajā gadā Kurzemē tika pārvadāts par 8% vairāk pasažieru. Tas skaidrojams ar to, ka vairākos novados tika būtiski uzlabota pārvadājumu kvalitāte un daļā autobusu ieviesta videonovērošana, kas ļauj novērst biļešu tirdzniecības pārkāpumus.
Savukārt straujākais pasažieru skaita kritums vērojams Vidzemes reģionā, kur pērn tika pārvadāts par nepilniem 8,7% mazāk pasažieru, salīdzinot ar 2016.gadu. Latgales reģionā pasažieru skaits samazinājās par 4%, Zemgales reģionā - par 1,6%, Rīgas reģiona vietējās nozīmes maršrutos tika pārvadāts par nepilnu 1% mazāk pasažieru. Starppilsētu maršrutu autobusos pasažieru skaita kritums pērn bija nepilni 3%, salīdzinot ar 2016.gadu.
Kopumā sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālajos maršrutos nodrošina ar 1205 autobusiem, un šobrīd 32% no visiem autobusiem ir pasažieru plūsmai atbilstošas jeb mazākas ietilpības, norādīja Godiņš.
Viņš sacīja, ka ar katru uzlabojoties autobusu parka vidējais vecums - 2016.gadā tas sasniedza 12,28 gadus, 2017.gadā - 11,28 gadus, bet šobrīd, 2018.gada sākumā, kad atsevišķos novados nedaudz uzlabojās pārvadājumu kvalitāte, autobusu parka vidējais vecums sasniedz jau 11,1 gadu. Jaunākie autobusi šobrīd ir Kurzemes reģionā, un to vidējais vecums ir 7,5 gadi. Savukārt vecākais autobusu parks ir Zemgales, Vidzemes un Latgales reģionā - attiecīgi 14,71, 13,88 un 13,71 gads. Rīgas reģionā autobusu parka vidējais vecums ir 12,86 gadi.
Lai piesaistītu pasažierus sabiedriskajam transportam un samazinātu biļešu tirdzniecības pārkāpumus, pērn tika attīstīts abonementa biļešu pakalpojums, ieviešot tās vairākos jaunos maršrutos, kā arī uzlabojot tās izmantošanas iespējas un noformējumu. Patlaban pasažieri var izmantot abonementa biļeti vairāk nekā 500 reģionālo autobusu maršrutu. Pērn tika veikti nepilni 1,2 miljoni braucienu, izmantojot abonementa biļeti, un tas ir par 2% vairāk nekā 2016.gadā. Tāpat pērn tika ieviesti bezskaidras naudas norēķini 180 pārvadātāja AS "Cata" apkalpotajos maršrutos.
Kā atzīmēja Godiņš, lai gan reģionālais maršrutu tīkls nemitīgi mainās, pielāgojoties iedzīvotāju vajadzībām un braukšanas paradumiem, kopējais maršrutu un reisu skaits palicis praktiski nemainīgs. Proti, gada beigās 1065 autobusu maršrutos bija izveidoti 7546 reisi. 2017.gadā kopumā tika atklāti 847 reisi, slēgti 992 reisi, bet citas izmaiņas, kas saistītas ar kustības saraksta maiņu un papildu pieturvietu iekļaušanu, veiktas 1091 autobusu reisā. Pērn autobusi pasažieru apmaiņu veica 8972 pieturvietās, kas iekļautas kustības sarakstos.
Aģentūra LETA jau vēstīja, ka Sabiedriskā transporta padomes (STP) sēdē panākta vienošanās, ka reģionālais maršrutu tīkls ir jāpārskata un ka turpmāk uzturēt to tieši tādā apmērā, kāds tas ir šobrīd, esošo resursu ietvaros nav iespējams. Tāpat panākta vienošanās, ka plānošanas reģioni kopā ar pašvaldībām iesniegs priekšlikumus attiecībā uz maršrutu tīkla izmaiņām, un visi grozījumi, kas maršrutos varētu tikt veikti, notiks pamazām.
Iepriekš Satiksmes ministrija ar rīkojumu uzdeva STP apstiprināt plānoto reģionālās nozīmes maršrutu tīkla apmēru 2018.gadam un turpmākajiem gadiem atbilstoši likumā par kārtējā gada valsts budžetu un likumā par vidēja termiņa valsts budžetu piešķirtajiem līdzekļiem valsts budžeta apakšprogrammā "Sabiedriskais transports".
Lai realizētu šo uzdevumu, ATD sadarbībā ar plānošanas reģioniem jāsagatavo STP priekšlikumi maršrutu tīkla samazināšanai vidēji par vienu miljonu kilometru katrā plānošanas reģionā.
ATD ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā. Regulāri veicot sabiedriskā transporta finanšu analīzi un auditu, direkcija nodrošina vienotu, nepārtrauktu un pieejamu sabiedriskā transporta sistēmu visā valstī. ATD uzdevums ir īstenot vairāku pasākumu kompleksu, lai Latvijas autopārvadātājiem tiktu nodrošināta likumīga iespēja veikt pārvadājumus Latvijas teritorijā un ārpus tās.
Uz sarakstu