Asociācija: drīz pietrūks autobusu šoferu
![](http://img.pilseta24.lv/media/816x610/pilseta24-news-archive/1287/1287587.jpg)
"Pašlaik mums aktuāls jautājums ir par šoferiem – valsts nav spējīga segt pasažieru pārvadātājiem zaudējumus pilnā apmērā un mēs neredzam iespēju pašlaik palielināt šoferiem darba algas. Darba tirgus apkārtnē tomēr attīstās un citviet atalgojums tiek palielināts, līdz ar to šoferi jau sāk skatīties vai nav jāiet prom uz citu darbu," viņš teica.
Atzīstot, ka jau pavisam drīz autobusu vadītāju Latvijā pietrūks, Ošenieks skaidroja: "Viens ir darba samaksa, otrs – Latvijā profesionāli joprojām netiek sagatavoti autobusu vadītāji. Mēs praktiski dzīvojam uz vecām rezervēm, uz tiem, kuri līdz neatkarīgajai Latvijai ir nokārtojuši autobusu vadīšanas apliecība. Tā ir pamata lielākā masa".
Asociācijas izpilddirektors klāstīja, ka Latvijā autobusa vadītāja braukšanas apliecību var iegūt autoskolās, bet ne valsts līmenī kā profesiju. "Ja cilvēkam ir lieka nauda un viņam cits darbs neinteresē, tad viņš pēc skolas beigšanas dodas uz šiem kursiem, pats tos apmaksā un strādā. Mēs uzskatam, ka pašreizējā situācijā tas īsti normāli nav. Citas profesijas tiek štancētas bezjēdzīgi, no skolām iznāk cilvēki, kuriem pēc tam nav darba. Tagad valsts tērēs milzīgus līdzekļus, lai jaunos cilvēkus, kuri ir beiguši attiecīgas skolas, kuriem ir profesija, kas nav pieprasīta, pārkvalificētu uz citām profesijām. Labāk tad to naudu ieguldīt, lai cilvēks saņem tādu profesiju kāda pašlaik darba tirgū ir pieprasīta. Pašlaik tā situācija ir tāda – valsts līdzekļi tiek izlietoti jau mācoties un vēl pēc tam tērēti, lai pārkvalificētu".
Autobusa vadītāja braukšanas apliecību pašlaik var iegūt tikai no 21 gada vecuma. Ošenieks skaidroja, ka satiksmes noteikumi – vieglās automāšīnas, autobusa vai krāvas spēkrata vadīšanai ir vieni un tie paši, bet autobusa vadītājam prasa trīs gadu pieredzi. Asociācija vēlas arī panākt, lai teorijas eksāmenu topošais autobusa vadītājs drīkst kārtot jau 18 gadu vecumā, un 21 gada vecumā attiecīgā kategorija stātos spēkā.
Asociācija jautājuma risināšanā iesaistījusi arī Izglītības un zinātnes ministriju, bet "process ir diezgan gauss".
Izglītības un zinātnes ministrijas Komunikācijas nodaļā portālam Pilseta24.lv stāstīja, ka Valsts izglītības attīstības aģentūra kopā ar sadarbības partneriem – Latvijas Darba devēju konfederāciju, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienību, Valsts izglītības satura centru un Izglītības kvalitātes valsts dienestu īsteno Eiropas Sociālā fonda projektu "Nozaru kvalifikācijas sistēmas izveide un profesionālās izglītības efektivitātes un kvalitātes paaugstināšana". Projekta mērķis ir pārskatīt profesionālās izglītības saturu:
* piemērot profesionālās izglītības saturu tautsaimniecības nozaru izpētes rezultātiem un vajadzībām;
* izveidot nozaru profesionālo kvalifikāciju struktūru;
* pārskatīt profesiju standartus un aktualizēt specializāciju pamatprasības;
* izveidot ārpus formālās izglītības iegūto prasmju atzīšanas sistēmu;
* veicināt profesionālās izglītības pārstrukturizāciju.
Projekta ietvaros 2011.gadā tika izveidotas 12 nozaru ekspertu padomes, to skaitā - Transporta un loģistikas Nozaru ekspertu padome. "Tiekoties sanāksmēs un analizējot situāciju, Transporta un loģistikas nozaru ekspertu padomes Auto vadītāja darba grupa kā vienu no nozares problēmām identificējusi to, ka nav valsts apmaksātas izglītības programmas profesionāliem auto vadītājiem un profesionālajā izglītībā netiek apmācīti auto vadītāji kravu un pasažieru pārvadājumos. Lai šo problēmu risinātu, 2011.gada nogalē ir nodibināta un šobrīd strādā darba grupa profesiju standartu izstrādei un mācību programmu veidošanai," norāda ministrijā.