Krauklis: vienas bankas filiāle viennozīmīgi ir risināma problēma
Vienas bankas filiāles esamība Valkā ir uzskatāma par problēmu, un pašvaldība patlaban meklē iespējas, kā veicināt veselīgu banku piedāvājuma konkurenci Valkas novadā, aģentūru LETA informēja Valkas novada domes priekšsēdētājs Vents Armands Krauklis (Vidzemes partija).Banku krīzes dēļ Valkā slēgtas vairākas banku filiāles, darbu turpinājusi vien "SEB bankas" filiāle.
Aģentūrai LETA Krauklis uzsvēra, - lai palielinātu vietējo iedzīvotāju iespējas izvēlēties banku pakalpojumus, sarunas par filiāles atvēršanu Valkā notikušas ar AS "Swedbank" pārstāvjiem, taču tās neesot bijušas pārāk produktīvas, jo Valkas novads nespēj garantēt bankai nepieciešamo filiāles biznesa atdevi.
Tādēļ patlaban sarunas notiek par viena atsevišķa latviešu darbinieka nodarbināšanu Valgas "Swedbank" filiālē, kas būtu pietiekami tuvu Valkas iedzīvotājiem, un bankas klienti latviešu valodā varētu veikt darījumus un saņemt nepieciešamās konsultācijas, pastāstīja Krauklis.
Tālākas sarunas par iespējamo problēmas risinājumu gan patlaban nav notikušas un jautājuma virzība varētu turpināties vien pēc eiro ieviešanas, pieļauj Krauklis. Viņš arī norādīja, ka šāda risinājuma gadījumā pašvaldība lūgtu valdību izskatīt iespēju šādam pakalpojumam Valgā nepiešķirt ārvalstu filiāles statusu.
Paralēli sarunām ar "Swedbank" pārstāvjiem risinājums tiekot meklēts arī ar citām bankām, apgalvoja Krauklis. Viņš gan aģentūrai LETA norādīja, ka konkrētas prasības, lai banku filiāle tiktu atvērta Valkā, vēl nav noskaidrotas.
Savukārt pati pašvaldība plāno veidot savu krājaizdevu sabiedrību, lai atbalstītu mazos uzņēmējus, vietējās jaunās ģimenes un līdzīgi, izsniedzot kredītus, tā nodrošinot plašāku pakalpojuma pieejamību iedzīvotājiem, pastāstīja Krauklis.
Uz jautājumu par to, vai saistībā ar banku filiāļu trūkumu Valkas novadā pašvaldība plāno iesaistīties arī sabiedrības informēšanā par eiro ieviešanas procesu, Krauklis atbildēja, ka, viņaprāt, tas nemaz nav nepieciešams, jo gandrīz katram valcēnietim makā ir eiro un pie eiro cenu sistēmas šeit visi jau esot pieraduši, nereti pērkot preces un izmantojot pakalpojumus Valgā.
LETA jau ziņoja, ka Valkas un Strenču novadā kopā ir vairs tikai viena bankas filiāle. Tāpat Valkā atrodas neliels veikals "Oļupe", kas vairākkārt saskāries ar sarežģījumiem naudas darījumu veikšanā ar bankas starpniecību.
Veikala "Oļupe" īpašniece Inga Boša norādīja, ka laikā, kad banku krīzes dēļ Valkā tika slēgtas banku filiāles - gan "Hipotēku bankas", gan "Latvijas Krājbankas" -, palika tikai viena "SEB bankas" filiāle.
Cilvēku rindas tajā bijušas garas - lai izmantotu bankas pakalpojumus, nācās vairākas stundas stāvēt rindā.
Tāpat arī jebkuram tirgotājam, lai iemaksātu kontā ietirgoto naudu, nācies tērēt vairākas stundas laika. Turklāt tirgotājiem ir svarīgi ar piegādātājiem norēķināties pēc iespējas ātrāk un ar bankas pārskaitījumu.
Vēlāk tika atvērta "Swedbank" filiāle, bet pieņemšana notika tikai divas dienas nedēļā, turklāt naudas darījumi netika veikti, bija iespējams slēgt līgumus, atvērt kontus un tikties ar bankas darbiniekiem.
Arī šeit veidojušās garas rindas. Tad "Swedbank" uzstādīja bankomātu ar naudas iemaksas funkcijām. Tomēr ar to nemitīgi notiek tehniskas ķibeles. Ļoti bieži lasāms uzraksts, ka tehnisku iemeslu dēļ bankomāts ir slēgts. Īpaši bieži tas notiek pirms un pēc svētkiem, bet atgadās arī citās dienās, stāsta Boša.
"Turklāt bankomāts mēdz "saniķoties", arī veicot kādu darbību. Piemēram, reiz, iemaksājot 500 latus, bankomāta ekrāns apdzisa un nekādas darbības nebija iespējamas. Satraukumā zvanīju uz banku, man atbildēja, ka to ņems vērā, izskatīs un pēc mēneša naudu man pārskaitīs. Kad izteicu savu izmisumu un to, ka nauda nepieciešama, lai nodrošinātu uzņēmuma darbību, to tomēr ātrāk ieskaitīja kontā. Mūsu mazajam veikalam tā ir liela summa. Turklāt nācās pārdzīvot milzīgu stresu, - man zvanīja bankas darbinieki un teica, ka gadījumā, ja tiks apšaubīts, vai šī nauda ir no mūsu uzņēmuma, man nāksies visu atmaksāt," stāstīja Boša.
Lai risinātu problēmas, viņa vairākas reizes zvanījusi uz banku. Pie viņas ieradās pārstāves no Valmieras filiāles un paziņoja, ka jūlijā vispār bankomātu slēgs, jo neesot pēc tā pieprasījuma.
"Tagad sēžam kā uz laika degļa - ko darīt pēc tam?! Banka piedāvāja overdraftu, lai nebūtu katru dienu jāizmanto bankomāts, un arī pieteikt naudas inkasāciju. Bet šī pakalpojuma cenas ir ļoti augstas - mazam vai nelielam tirgotājam tas izmaksā pārāk dārgi. Arī piedāvātais veids - inkasācija reizi nedēļā - rada lielu risku naudas uzglabāšanai, bet saukt inkasatorus katru dienu ir pārāk neizdevīgi," skaidroja veikala "Oļupe" īpašniece.
Kā ziņots, pirmā ceturkšņa beigās Latvijā bija izvietots 1251 bankomāts, kas ir par 19 mazāk nekā pērn gada beigās, liecina Latvijas Komercbanku asociācijas apkopotie dati. Uz sarakstu