Adaptācijas laiks bērnudārzā: izaicinājumi un ieteikumi

maziņš kā jūra
maziņš kā jūra

Bērnudārza gaitu uzsākšana ir ļoti īpašs un svarīgs posms gan bērna, gan arī vecāku dzīvē. Šajā laikā ģimene saskaras ar daudzām pārmaiņām, izaicinājumiem un jautājumiem – vai bērns ir gatavs pavadīt visu dienu ārpus ierastās vides; vai bērnam būs viegli veidot attiecības ar vienaudžiem un pedagogiem; vai bērns jutīsies labi tik lielā vienaudžu kolektīvā; vai bērnam garšos bērnudārza ēdiens, vai viņš spēs pats apģērbties; vai būs viegli aizmigt diendusas laikā un daudzi citi svarīgi jautājumi.

Kas ir adaptācijas laiks pirmsskolā?

Posmu, kad bērns pierod pie jaunās vides, cilvēkiem, dienas ritma, sauc par adaptācijas periodu, un tas var ilgt no pāris nedēļām līdz pat vairākiem mēnešiem. Šajā laikā ir svarīgi sekot līdzi bērna fiziskajai un emocionālajai veselībai, jo mazulim var rasties nelieli miega traucējumi, mazināties apetīte, bērns var sākt biežāk slimot un justies noguris.    
Lai palīdzētu vecākiem veiksmīgi sagatavot bērnu pirmsskolai un pēc iespējās ātrāk pārvarēt adaptācijas laiku, esam apkopojuši dažus faktorus, kas var ietekmēt bērna iejušanos jaunajā grupiņā, kā arī ieteikumus, kā atvieglot un maksimāli saīsināt adaptācijas periodu.


Kādi faktori var ietekmēt bērna iejušanos jaunajā grupiņā

•    Vecums
Bērna vecums ir viens no svarīgākajiem faktoriem, kas ir jāņem vērā, piesakot bērnu pirmsskolai. Ja bērns nav emocionāli nobriedis tam, lai sāktu atdalīties no mammas un pamazām iepazīt plašo pasauli ārpus mājas, viņam būs grūti iejusties lielā bērnu kolektīvā un visu dienu pavadīt ārpus ierastās vides. Vajadzība pēc regulāras komunikācijas ar vienaudžiem mazulim parādās tikai ap 3 gadu vecumu, tādēļ šis laiks ir vislabāk piemērots bērnudārza gaitu uzsākšanai.

•    Saikne ar vecākiem

 


Ļoti bieži mammai, tētim vai abiem vecākiem ir grūti bērnu „atlaist”, līdz ar to, uzsākot pastāvīgās gaitas pirmsskolā, bērns „nolasa” vecāku noskaņojumu (bailes, satraukumu, nedrošību, skumjas, neuzticēšanos) un ar piesardzību uzlūko citus bērnus un pedagogus. Mammas iekšējās bažas bērnam signalizē par to, ka „šī vide nav droša”. Savukārt, ja mamma no rīta atvadās no bērna ar mierīgu sirdi un stiprinošu vārdu, arī bērns daudz ātrāk izies cauri adaptācijas posmam.  

•    Bērna raksturs
Daži bērni pēc dabas ir ļoti aktīvi un komunikabli, tādēļ nevar vien sagaidīt, kad varēs doties uz dārziņu. Citi bērni ir vairāk noslēgti, introverti un labprāt pavada laiku, darbojoties patstāvīgi. Bērna individualitāte, raksturs, paradumi ir tas, kas lielā mērā nosaka to, cik ātri viņš spēs iejusties jaunajā vidē.

Ja adaptācijas posmā bērns nelabprāt nāk uz bērnudārzu, ir ieteicams saīsināt apmeklējuma laiku. Sākumā tās var būt vien dažas stundas dienā. Tomēr ir svarīgi, lai apmeklējums ir regulārs – katru dienu. Ilgstoša prombūtne tikai paildzinās un sarežģīs iejušanās laiku. Tāpat ir ieteicams padomāt arī par rīta aktivitātēm – mierīgs un sakārtots rīta režīms palīdzēs pirmsskolēnam pierast pie jaunajiem pienākumiem.

•    Bērna ekspektācijas
Ir jāņem vērā arī tas, ka bērnam var rasties ne visai reālistisks priekštats par to, kas īsti ir bērnudārzs – īpaši, ja viņš līdz šim nekad nav apmeklējis pulciņus vai citus pasākumus ārpus mājas.

Lai bērnudārza gaitu sākums bērnam nekļūtu par vilšanos un viņš ar nepacietību gaidītu šo īpašo notikumu, ir ieteicams jau laikus sākt gatavoties lielajām pārmaiņām. Kopā ar bērnu var doties pastaigās gar dārziņu un vērot, kā citi bērni kopā spēlējas, kā skolotāja vada grupas darbu. Tāpat ir ieteicams mājās sākt ievērot bērnudārza ikdienas gulēšanas, ēšanas un nodarbību režīmu – dienas pirmajā pusē pievērsties nodarbībām, ēst brokastis, pusdienas un launagu noteiktā laikā, kā arī doties pastaigās divas reizes dienā.

•    Ikdiena bērnudārzā

 


Dažkārt lieku satraukumu un raizes bērnam var sagādāt nepiemērots apģērbs, no mājas paņemtie priekšmeti un rotaļlietas, kas novērš uzmanību un traucē piedalīties ikdienas gaitās.

Mēs iesakām rūpīgi pārdomāt mazuļa garderobi un izvēlēties tādas drēbes, kuras ir viegli uzvilkt un novilkt. Pirmsskolai ir piemērots apģērbs ar spiedpogām, rāvējslēdzējiem un lipekļiem, kā arī apģērbs, kuru nav žēl sabojāt, darbojoties ar mākslas materiāliem vai ejot pastaigās, tāds apģērbs, kas ir lietus un aukstuma izturīgs.   
 
Pedagogu atbalsts un sadarbība ar vecākiem

 


Privātā bērnudārza “Maziņš kā jūra” pedagogi vienmēr ar īpašu atbildību un rūpību gatavojas jaunā mācību gada sākumam, lielu uzmanību pievēršot komunikācijai un sadarbībai ar vecākiem. Savstarpējā uzticība un sadarbība pieaugušo vidū bērnam palīdz daudz ātrāk un vieglāk pierast pie jaunā dzīves ritma un veiksmīgi iziet cauri adaptācijas laikam.
Bērnudārzs "Maziņš kā jūra" tika radīts ar mērķi nodrošināt bērnam harmonisku, radošu, atbalstošu un mīlestības pilnu vidi, kur augt un attīstīties saskaņā ar savu unikālo iekšējo būtību. Mēs nodrošinām pirmsskolas izglītības apguvi bērniem no pusotra līdz sešu gadu vecumam. Atbilstoši bērnu individuālajai attīstībai tiek veidotas trīs jaukta vecuma grupas,– ap 18 bērni katrā grupā.

Vairāk par privāto bērnudārzu “Maziņš kā jūra”:
https://www.mazinskajura.lv/ikdiena/sadarbiba-ar-vecakiem


Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu