Banner 980x90

Brīvi pieejamie izglītības resursi jeb OER skolai un interešu izglītībai

Rēzeknes Augstskolā (RA) tiek īstenots LangOER projekts, kura mērķis ir veicināt un uzlabot mazāk lietoto valodu apguvi, izmantojot brīvi pieejamos izglītības resursus jeb OER (Open Education Resources).

LangOER sadarbības projekts ir paredzēts pētniekiem, valodas un izglītības politikas veidotājiem, kā arī pedagogiem, piedāvājot mācību seminārus 7 valodās ar mērķi informēt par tīmekļa atvērtās piekļuves izglītības resursiem, tādā veidā veicinot multilingvālu un interaktīvu brīvo mācīšanās resursu izveidi un izmantošanu skolā. Projektā tiek rīkoti apmācību semināri Latgales reģiona skolotājiem. Aicināju uz sarunu LangOER projekta Latvijas grupas vadītāju Sanitu Lazdiņu.

Ko Jūs varētu pastāstīt par projektu?

Projekts tika uzsākts 2014.gada janvārī, un kopumā tas ilgs trīs gadus, līdz 2016. gada beigām. Projektā piedalās septiņas valstis: Nīderlande, Beļģija, Zviedrija, Polija, Lietuva, Norvēģija un Latvija. Piedāvājums man iesaistīt RA šajā projektā nāca no Frīzu akadēmijas Nīderlandē. Tā mēs kopā ar I.Šuplinsku un S. Pošeiko (šobrīd mums ir pievienojies arī M.Kijaško) sākām darboties.

Projekta kontekstā par mazāk lietotajām valodām Eiropas kontekstā tiek uzskatītas reģionālās valodas (frīzu valoda Nīderlandē, latgaliešu valoda Latvijā), kā arī nacionālās valodas, kurām nav tik liels lietotāju skaits, šajā gadījumā, latviešu un lietuviešu valoda, kuras arī tiek pārstāvētas projektā.

Mācību materiālu šajās valodās tīmeklī jeb internetā ir ļoti maz, tāpēc viens no projekta uzdevumiem ir paaugstināt skolotāju digitālo kompetenci un interesi par dažādiem datorrīkiem, programmām savu uzdevumu veidošanā vai skolēnu iesaistīšanā šajās aktivitātēs.

Kāds ir projekta mērķis?

Primārais projekta mērķis ir pievērst izglītības politikas plānotāju uzmanību iepriekš minētajiem jautājumiem. Šobrīd ir izstrādātas vadlīnijas IZM pārstāvjiem, lai pievērstu vērību digitālo resursu neesamībai vai to nelielajam apjomam mazāk lietotajās valodās.

Organizējot skolotājiem kursus, mēs parādām, ka ir iespējams izmantot video lekcijas, kas ir citās valodās, kā ar datorprogrammu palīdzību, klausoties video, kas ir citā valodā, piemēram, lūgt skolēniem rakstīt titrus latviešu vai latgaliešu valodā, kā veidot materiālus novadmācības priekšmeta attīstīšanai. Skolēniem ir iespējas veidot radošus darbus par savu novadu, izmantojot mūsdienu tehnoloģijas; tādā veidā viņiem rodas interese, jo planšetdatori, viedtālruņi un citas tehnoloģijas – tā ir viņu ikdiena, tāpēc arī novadmācība vai mazāk lietotās valodas nedrīkst atspoguļot kaut ko aizvēsturisku, šim laikam neraksturīgu.

Kādi ir projekta rezultāti?

Viens no būtiskākajiem rezultātiem ir speciāli skolotāju kursiem veidota platforma – Esi atvērts ar LangOER. Šajā platformā skolotājiem būs iespēja ievietot savus mājasdarbus, kurus viņi būs veikuši kopā ar skolēniem. Šie darbi vēlāk būs pieejami arī interneta vidē youtube.com vai citās vietnēs jebkuram kolēģim, skolēnam.

Kursu noslēgumā tiks organizēts arī konkurss. No katras valsts tiks izvirzīts viens skolotājs ar visradošāko un interesantāko uzdevumu. Viņam būs iespēja piedalīties konkursā un starp septiņām valstīm būs viens uzvarētājs, kurš iegūs balvu – 1000 eiro prēmiju.

Pēc kādiem kritērijiem tiks izvēlēts prēmijas pretendents, kas pārstāvēs konkrēto valsti?

Veiktie uzdevumi tiek vērtēti pēc noteiktiem kritērijiem: radošums, inovācija, brīva pieeja izstrādātajam materiālam tīmeklī, vairāk nekā vienas valodas lietojums, brīvā licence (CC), multimodalitāte, proti, kad tekstam ir pievienoti video vai audiomateriāli u.c.

Kādā veidā tiek gatavoti mācību materiāli?

Mēs vēlamies, lai skolas pēc iespējas vairāk atspoguļo reālo pasauli – autentisko vidi, jo skolās dominē mācību vide, kam ir tikai autentiskas vides iezīmes. Skatoties Latvijas kontekstā, varam secināt, ka uz ielas mēs dzirdam vairāk nekā vienu valodu vai valodas variantus. Projekta ideoloģija ir iedrošināt pēc iespējas vairāk atspoguļot reālo vidi. Savienot starpdisciplināro un multilingvālo aspektu: jo vairāk valodas mācību materiālos tiks pārstāvētas, jo daudzfunkcionālāki un biežāk izmantoti tie būs. Projektā akcents tiek likts uz materiāliem latviešu un latgaliešu valodā.

Kā Jūs vērtējas skolotāju atsaucību, ieinteresētību?

Projekts paredzēja veidot skolotāju grupu līdz 40 personām, bet kopumā pieteicās ap 80 cilvēkiem, tāpēc mēs izveidojām divas grupas, katrā no tām pa 30 skolotājiem, kuri pārstāv dažādus mācību priekšmetus. Skolotāji kopumā izrādīja ļoti lielu interesi un bija pārsteigti no piedāvāto datorprogrammu un rīku klāsta. Kursi ieilga, jo bija skolotāji, kas vēlējās saprast noteiktas programmas būtību, un pat pēc nodarbības beigām palika auditorijā, lai pabeigtu iesākto darbu. Manuprāt, tā ir laba zīme, tas nozīmē, ka skolotājiem ir vēlme iet līdzi laikam un saviem skolēniem.

Informācija ir pieejama: http://langoer.eun.org

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)